Datum: november 2025
Administratie zelf doen of uitbesteden: wat past het beste bij jou?
Of je nu zzp’er bent, een groeiende mkb’er of een groter bedrijf runt: administratie hoort er altijd bij. Voor de één is het een fijne manier om grip te houden op de cijfers, voor de ander voelt het juist als een flinke klus naast het ondernemen zelf. Blijf je alles zelf doen of besteed je (een deel van) je administratie uit? In dit blogbericht zetten we de voor- en nadelen van beide opties op een rij. Ontdek hoe perfecte administratie met advies je kan helpen.
Zelf financiële administratie doen: de voordelen en nadelen
Veel ondernemers starten hun bedrijf met de administratie zelf bijhouden. Dat voelt logisch: je houdt de kosten laag en je weet precies wat er gebeurt. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen?
Voordelen van zelf je administratie doen
- Je bespaart de kosten van een administratiekantoor.
- Je hebt direct inzicht in alle inkomsten en uitgaven.
- Voor een kleine onderneming met weinig transacties kan het overzichtelijk zijn.
Nadelen van zelf doen
- Het kost je veel tijd die je liever in je bedrijf steekt.
- Foutjes zijn snel gemaakt en kunnen leiden tot boetes of naheffingen.
- Je mist vaak fiscale voordelen of aftrekposten.
- De regels veranderen regelmatig, dus die zijn lastig om zelf bij te houden.
Zelf je administratie doen kan in het begin overzichtelijk lijken, maar naarmate je bedrijf groeit, worden de administratieve klussen al snel tijdrovend. Daarom kiezen steeds meer ondernemers voor administratie uitbesteden aan een ervaren partner voor een perfecte administratie met persoonlijk advies.
Administratie uitbesteden: waarom ondernemers hiervoor kiezen
Steeds meer ondernemers kiezen ervoor hun administratie uit te besteden. En dat is niet voor niets.
- Tijd en rust: jij kunt je volledig richten op je bedrijf, terwijl je administratie professioneel geregeld is.
- Deskundigheid: je weet zeker dat alles klopt en voldoet aan de laatste regels.
- Inzicht: Je krijgt niet alleen cijfers, maar ook waardevol advies waarmee je kunt sturen. Via je eigen account in ons online programma heb je altijd realtime inzicht in je administratie en kun je eenvoudig meekijken met je financiële resultaten.
- Continuïteit: je administratie loopt altijd door, ook als jij of je medewerkers ziek zijn of vakantie hebben.
- Klaar voor de toekomst: je administratie is ingericht met een modern programma dat met je meegroeit.
Daarnaast maken we het je graag zo makkelijk mogelijk. Vanuit één systeem kun je direct betalingen doen en je btw-aangifte kunnen we tijdig voor je verzorgen. Ook het maken en versturen van verkoopfacturen regel je eenvoudig: je kunt het zelf doen of aan ons overlaten. Dankzij de slimme koppelingen staat alles direct goed in je boekhouding en heb je altijd inzicht in je omzetten en openstaande posten.
Met het uitbesteden van je administratie aan Stolp+KAB haal je niet alleen gemak in huis, maar ook zekerheid en continuïteit. Wij helpen je om thuisadministratie te digitaliseren, zodat je administratie altijd actueel en overzichtelijk is.
Wat we voor je kunnen doen
Bij Stolp+KAB kun je kiezen of je je hele administratie uitbesteden wilt of juist een deel. We denken mee in wat voor jou het handigst en meest efficiënt is. Je krijgt bij ons een vaste contactpersoon die jouw bedrijf echt leert kennen. Zo heb je altijd iemand die met je meedenkt en precies weet wat er speelt. En is je vaste contactpersoon even niet bereikbaar? Dan staat het hele team voor je klaar. We zijn klantgericht, dienstverlenend en goed bereikbaar – telefonisch én per mail.
Financiële administratie uitbesteden
Wij zorgen dat, wanneer je je financiële administratie uitbesteedt, altijd up-to-date en inzichtelijk is. Denk aan online boekhouden, btw-aangiftes, jaarrekeningen en tussentijdse rapportages. Zo heb je altijd realtime inzicht in je cijfers en kun je beter onderbouwde keuzes maken. Door het uitbesteden van je administratie via Stolp+KAB verloopt alles soepel en digitaal. Zo kun je zelfs eenvoudig je thuisadministratie digitaliseren en houd je al je gegevens overzichtelijk op één plek.
Lees meer over het uitbesteden van je financiële administratie
Dankzij onze jarenlange ervaring nemen we moeiteloos je administratieve klussen over, zodat jij je kunt richten op groei.
Inkomstenbelasting uitbesteden
De jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting hoeft geen stress op te leveren. Wij zorgen dat alles correct en op tijd wordt ingediend, mét optimaal gebruik van aftrekposten en regelingen. Of je nu zzp’er bent of ondernemer met een groter bedrijf: wij kijken zorgvuldig naar jouw situatie, van winst uit de onderneming tot kosten van je eigen woning of beleggingen. Onze fiscalisten beschikken over actuele kennis en signaleren kansen om jouw aangifte zo gunstig mogelijk te maken.
Daarnaast denken we graag met je mee over de volgende stap voor je onderneming. Bijvoorbeeld over het aflossen van je hypotheek, het opbouwen van vermogen voor later of het doen van een investering. Zo haal je niet alleen het maximale uit je aangifte, maar ook uit je toekomst.
Door deze administratieve klussen aan onze experts toe te vertrouwen, weet je zeker dat je aangifte volledig, correct en op tijd wordt ingediend.
Salarisadministratie uitbesteden
Heb je personeel in dienst? Dan weet je hoe complex salarisadministratie kan zijn. Wij regelen je loonstroken, pensioenafdrachten en zorgen dat je voldoet aan alle wettelijke verplichtingen. De salarisadministratie van je bedrijf sluit naadloos aan op je financiële administratie, zodat alles altijd klopt en goed wordt verwerkt. Zo voorkom je fouten en bied je je medewerkers de zekerheid van een correcte en tijdige uitbetaling.
Met onze salarisadministratie op maat kies je precies wat bij jouw organisatie past. Of het nu gaat om een klein team of een groot bedrijf, wij zorgen voor een oplossing die aansluit op jouw wensen. Onze ervaren specialisten nemen deze administratieve klussen uit handen, zodat jij je kunt richten op je personeel en je onderneming.
Lees meer over het uitbesteden van je salarisadministratie
Een salarisadministratie bedrijf als Stolp+KAB biedt niet alleen zekerheid, maar ook flexibiliteit. Wij leveren salarisadministratie op maat die meebeweegt met je groei en altijd voldoet aan de laatste regelgeving.
Administratie uitbesteden met Stolp+KAB
Geen zorgen meer over die eindeloze stapel administratie! Laat ons de klus klaren. Of je nu een eenmanszaak hebt of een bedrijf met een heel team, wij nemen jouw administratieve werkzaamheden uit handen. Jij doet waar je goed in bent, terwijl wij zorgen dat alles op rolletjes loopt. Klinkt goed? Neem gerust contact met ons op of kom gezellig langs voor een kop koffie. We denken graag met je mee.